Hoppa till meny

Game Hub Scandinavia

I dag är Skandinavien världsledande inom spelindustrin. För att behålla den positionen krävs samverkan och utveckling mellan länderna. Projektet Game Hub Scandinavia vill etablera 100 nya spelverksamheter och samtidigt undersöka möjligheterna för att sprida spelindustrin in i nya branscher och marknader, exempelvis den asiatiska.

Projektet Game Hub Scandinavia ser en tydlig bild framför sig – i framtiden är det till Skandinavien som företag över hela världen vänder sig när de vill utveckla nya spel. Med väletablerade företag, spelutbildningar och effektiva inkubatorer finns det goda förutsättningar för att nå det målet. Game Hub Scandinavia vill dock säkra och utveckla positionen genom ett antal insatser.

– Spelindustrin är så mycket större än vad många tror, det är en av världens snabbast växande industrier. Vi anser att spel är vad Skandinavien ska göra i framtiden, och då måste vi hitta nya områden att satsa på, säger Tove Ingerslev, projektledare för Game Hub Scandinavia.


Gamification öppnar dörrar

De ser två unika utgångspunkter för Kattegat- och Skagerakregionen att utveckla: bra infrastruktur och utveckling av gamification. Det sistnämnda innebär att man flyttar spelvärlden in i andra verksamheter där den kan göra nytta, såsom inom välfärd, utbildning, marknadsföring och miljömedvetenhet.

– Exempelvis kan man utveckla ett spel som hjälper dig att tänka klimatsmart, vilket du annars kanske glömmer, säger Tove Ingerslev och fortsätter:

– Det här är ett område där vi kan satsa och tjäna mycket pengar. Men vi måste komma igång nu. Andra länder ser nämligen också potential i spelindustrin, och då är det viktigt att vi rider på vågen redan nu.


Pris till tidigare projekt

Projektets föregångare – Scandinavian Game Developers – vann pris för sitt innovativa arbetssätt. Det nya projektet tar fasta på vad man tidigare har lärt sig. Bland annat har man sett att det är effektivt att låta nya spel vara gratis de första tre månaderna, och i stället finansiera dem genom reklam eller premiumversioner. Det här, och den framgångsrika satsningen på inkubatorer, kommer projektet därför fortsätta att arbeta med. Samtidigt är spelbranschen föränderlig, och det gäller att projektet är på tårna.

– Spelbranschen är en mycket dynamisk värld som hela tiden förändras, vilket innebär att vi hela tiden måste utveckla nya modeller.


Tydliga mål

Ett av projektets mål att skapa uppemot 400 nya arbetsplatser inom spelområdet. Ett annat mål är att etablera sig på den kinesiska marknaden. Där ser se en styrka i att kunna arbeta tillsammans över gränserna för att förstå de kulturella skillnaderna mot den kinesiska marknaden och utveckla kulturellt anpassade spel, men också få synergier genom att marknadsföra sig gemensamt och på så sätt synas mer. När projektet avslutas sommaren 2018 hoppas Game Hub Scandinavia att de verkligen har satt regionen på spelkartan. Men också att inkubationsmodellerna som tidigare har tagits fram även har etablerats i Norge och att de tre länderna fortsätter att arbeta över gränserna.

– Vi vill skapa en tradition av att arbeta tillsammans. Gör vi det blir kakan vi ska dela på mycket större än om vi arbetar land för land, säger Tove Ingerslev.